Amikor az ember cége képviseletben először kezd el különféle pályázatokat nézegetni, még csak elképzelései vannak arról, milyen ingoványos talajra érkezett. Mert persze mindenki azonnal tudja, anélkül, hogy valaha látott volna tendert, hogy ez bonyolult és bürokratikus és durva retorziókkal jár, ha elfelejt az ember még egy példányt csatolni az előírás szerint. Közbeszerzési tanácsadó nélkül általában ez is marad az egész pályázat: egy nagy katyvasz, ahol jobb esetben a gyakorlati rész még stimmel is ám nagy nehézségek árán lehet csak a jogi útvesztőkben nem elveszni. Nem véletlen, hogy a nagyobb cégek, ahol gyakori a pályázás, saját embereik közül olykor kiképeznek egyet pályázatfigyelésre. Ám egy alkalmazott még mindig nem okleveles szakember. Ugyanis a pályázat hitelességének garantálásához kötelező egy közbeszerzési tanácsadó bevonása. Ha ez a pályázat kellően nagy összegű, a faksz megújítás értelmében felelős, akkreditált szakemberre lesz szükség, ami szintén külön vizsga. Ezenfelül a szakembernek fontos a napi jogi gyakorlatokkal is tisztában lennie, aktívan képezni magát és figyelni a trendeket a jogalkalmazásban ahhoz, hogy hatékonyan ellavírozzon minket a pályázatok rendszerében. Kitűnik ebből tehát, hogy ez egy külön szakma, ami nem lehet egy alkalmazottnak csak a képesítése sok egyéb teendői mellett.
Közbeszerzési tanácsadó: minek a faksz?
A közbeszerzések listája egyre másra listáz olyan összegeket, amelyektől az ember hátast dob egy ültő helyében. Főleg az építőiparban találunk ilyen nagy beruházásokat, ha például egy ipari gyártósorba szeretne a cég befektetni. Egy bizonyos Uniós összeg felett már nem elég szimpla közbeszerzési tanácsadó felügyelete mellett garantálni a pályázat jogtiszta menetét, hanem felelős akkreditált közbeszerzési szaktanácsadó felkérésére van szükség. Ez az értékhatár szabja meg, hogy az általunk keresett közbeszerzési tanácsadó kell-e felelős akkreditált legyen-e?
Ez egy nagyon szép cím, de mit is jelent? Felelős, azaz felelősségbiztosítással rendelkezik, ami káreseményenként minimum huszonöt millió forintig terjedhet, évente pedig ötven millió forintig. Emellett akkreditált is, ami azt jelenti, hogy elvégezte a törvény által előírt szakmai képzéseket és befizette a hetvenötezer forintos regisztrációs díjat. Cserébe az állam felvezeti a rendszerbe és ellátja faksz azonosítóval. Van még pár előírás, miszerint legyen felsőfokú végzettsége, kellő közbeszerzési gyakorlata és erkölcsi bizonyítványa. Ezek alapján talán érthető, hogy a közbeszerzési tanácsadói díjak, ha faksz-os ügyvédekről van szó, miért is rúgnak olyan magasra. A felelős akkreditált közbeszerzési szaktanácsadó szakmai képzés a hab a tortán, ami egy igen költséges és hosszadalmas, többlépcsős képzésben még a közbeszerzési tanácsadó képesítését kiegészíteni képes.
A közbeszerzési tanácsadó feladata
Egy pályázatnak két résztvevője minimum van, egy ajánlatkérő és egy ajánlattevő. Közbeszerzési tanácsadó mindkét esetben segíteni tud és függetlenül attól, ki alkalmazza, a jogtisztaságot fogja leginkább felügyelni. A fontos viszont az, hogy csak azon tevékenységeket felügyeli, amelyeket az őt alkalmazó végez. Az ajánlattevő pénzén nem fogja az ajánlatkérő cselekedeteit felügyelni és vica versa. Pláne, hogy vannak olyan feladatok, amik csak az egyik oldalnak kell elvégezni és időben korábbra is eshetnek, mint a tanácsadó alkalmazása. Ezért van az, hogy gyakran mindkét oldal alkalmaz közbeszerzési tanácsadó szakembert.
Az ajánlatkérő kér fel általában hamarabb közbeszerzési tanácsadó szakembert, akár már a pályázat kidolgozása alatt. Ez nem csupán a szakmai kérdésekre korlátozódik, hanem a dokumentum szerkezetére, külalakjára, annak benyújtására is, amihez nem árt segítség. Szükséges egy szakmai bíráló bizottságot felállítani, megegyezni a bírálati szempontokban, szavatolni, hogy a kiírás kellően konkrét, de nem részrehajló. Az elbírálás után még mindig fontos a kivitelezés előrehaladtát valakinek felügyelni, adott esetben számon kérni. Hogy mi alapján és mikor, azt szintén a közbeszerzési tanácsadó tudja megmondani.
Ajánlattevői oldalon is kezdettől fogva segédkezhet még a tenderfigyelés időszakában. A benyújtandó pályázat szigorú követelményeknek kell megfeleljen és fontos, hogy ne ilyen hibák miatt essünk el a lehetőségtől. A kivitelezés szakaszában azonban ugyanolyan fontos a tanácsadói jelenlét, hiszen a határidők az egymásra épülő munkafázisokkal olykor igen szigorú ütemtervet írnak elő. Egy késés pedig a végleges kését is jelentheti.
Közbeszerzési tanácsadó mikor kapcsolódik be?
A két oldalnak megfelelően két eltérő lehetőség is van, amikor közbeszerzési tanácsadó véleményét vonják be a munkába. Az Ajánlatkérő általában már a kezdetek kezdetén felkéri a tanácsadót, hiszen számára a munka oroszlánrésze a tender megírása, amelyben elkél a segítség. A pályázat kihirdetésekor azonban már mindenképpen ellenjegyeztetni kell a fontosabb dokumentumokat. Ajánlattevői oldalról legkésőbb a kivitelezés szakaszában szükséges a közbeszerzési tanácsadó, hogy a nyertes pályázat kivitelezése semmiképpen se szegjen szabályt.